Logistyka kluczowa dla budowania przewagi konkurencyjnej na rynku części zamiennych

Około 3 000 producentów i 7 000 dystrybutorów części zamiennych dla motoryzacji działa w Unii Europejskiej*. Według raportu McKinsey** rynek części zamiennych na świecie do 2030 roku będzie rosnąć w tempie około 3% rocznie. Aż 42% dostawców spodziewa się, iż w ciągu najbliższej dekady rentowność ich działalności dotycząca usług i obsługi technicznej spadnie. W tej sytuacji logistyka będzie czynnikiem kluczowym wobec przewagi konkurencyjnej. Sieci dystrybucji części zamiennych zostały kilka lat temu mocno dotknięte kryzysem, a obecnie na ścieżce wzrostu stoją problemy związane z pandemią Covid-19. Dlatego w kolejnych latach utrzymywać się będzie trend wzrostowy tylko wtedy, gdy detaliści będą nadal przeprojektowywać swoje procesy, stosując podejście skoncentrowane na kliencie. „Wyzwaniem dla rynku części zamiennych jest bliskość klienta końcowego, dla którego nie ma znaczenia co dzieje się za kulisami, ponieważ liczy się wyłącznie czas dostawy zamówionych części. Sprostanie temu wyzwaniu wymaga m.in. dostępności lokalnych zapasów, krótkich czasów transportów, zwiększenia częstotliwości dostaw – nawet do trzech dziennie i ciągłej optymalizacji przestrzeni magazynowej. Każda minuta zaoszczędzona na poszczególnych etapach procesu jest bardzo cenna. Standardem stały się wymiana informacji i śledzenie transportów części w czasie rzeczywistym. Brak możliwości monitorowania przepływów w łańcuchach dostaw nie dałby możliwego rozwijania relacji z klientem opartych na zaufaniu” – mówi Arnaud Levilain, Optimisation and Engineering Manager, GEFCO.

Technologia w służbie efektywności

W dostawach na rynku części zamiennych wszystko zależy od przejrzystości oraz szybkości reakcji. Aby wygrać wyścig z czasem, konieczne jest zapewnienie standardu obsługi odpowiadającego priorytetom konkretnych zadań, które odbywa się w ramach obsługi logistycznej rynku wtórnego. Liniowe dostawy raz na 24 godziny nie są zgodne z dzisiejszymi oczekiwaniami sklepów motoryzacyjnych oraz warsztatów – podkreślają specjaliści GEFCO, europejskiego lidera logistyki dla branży motoryzacyjnej.

Skracanie czasu tranzytu przy jednoczesnej poprawie jakości usług świadczonych klientom końcowym oraz optymalizacji procesów i kosztów magazynowania jest obecnie priorytetem. Coraz większą rolę odgrywa również wymiana informacji i wszechobecna łączność u progu popularyzacji technologii 5G.

Odpowiednio wykorzystana może przynieść bardzo ważne usprawnienia, a zwłaszcza w logistyce. Zarządzanie stanami magazynowymi w czasie rzeczywistym nie jest już dzisiaj szczególnie rewolucyjne. Jednak najnowocześniejsze technologie, takie jak Internet Rzeczy (IoT) czy identyfikacja radiowa (RFID) zapewniają prawdziwie szczegółowe dane.

Synchronizacja ważnym krokiem do sukcesu

To właśnie dzięki nowym technologiom możliwa jest poprawna weryfikacja dostępności tysięcy części zamiennych w magazynach, gdy przepływy towarów są śledzone i analizowane w czasie rzeczywistym. Dzięki temu dostawcy usług logistycznych i klienci od razu wiedzą, czy dany produkt jest w sprzedaży oraz jaki czas jest niezbędny na jego dostarczenie. Co więcej, zyskujące na popularności pojazdy połączone tak zwane connected cars, tworzą nowe możliwości w zakresie analizy predykcyjnej popytu. Jak podkreślają specjaliści GEFCO, dzięki temu można zmniejszyć zakłócenia w łańcuchu dostaw i wyprzedzić potrzeby klientów. Metodyczne wykorzystanie tych korzyści technologicznych wymaga szczegółowej  i pełnej oceny istniejących praktyk. Dzięki temu można określić, które projekty należy podjąć w pierwszej kolejności podczas przeprojektowywania procesów dystrybucji.

Świętym Graalem jest zsynchronizowanie magazynowania i dystrybucji. Magazynowanie unieruchamia aktywa, a towary zajmują powierzchnię, to generuje koszty. Dzięki inteligentniejszemu podejściu do synchronizacji transportu i logistyki można skrócić czas transportu przy jednoczesnym obniżeniu kosztów oraz zoptymalizować poziom zapasów. „Wysoka jakość usług nie jest już osiągnięciem na rynku wtórnym, lecz jedynie podstawą działania. Odpowiedzią na rzeczywiste wymagania rynku nie jest wyłącznie ciągła optymalizacja stanów magazynowych, a dążenie do poprawy wszystkich procesów. Począwszy od składania zamówień po dostawę do klienta końcowego. Takie całościowe podejście ma znaczenie kluczowe dla najszybszego przygotowywania zamówień i zapewnienia, że jak najwięcej transportów dotrze do odbiorcy na czas” – podkreśla Éric DESSUPOIU z Grupy GEFCO.