CV pod ofertę pracy? Jak je dopasować?

W poszukiwaniu pracy nie chodzi o ilość wysłanych CV, ale o ich jakość. O wiele większe szanse na pracę mają osoby, które dokładnie czytają ogłoszenia i aplikują, jeśli uznają, że prawdopodobieństwo wpisania się w profil idealnego kandydata jest spore.

To o wiele lepsza strategia, niż masowe wysyłanie swoich CV wszędzie, gdzie nazwa stanowiska pracy choć trochę jest zbieżna z tym, co nas interesuje. Warto dopasować swój życiorys do ogłoszenia, na które aplikujemy. Oto kilka wskazówek, jak to zrobić oraz gdzie szukać ofert pracy, aby znaleźć zatrudnienie.

Gdzie szukać ofert pracy w internecie?

Internet to przepastna baza ogłoszeń o pracę i wiedzy przydatnej przy poszukiwaniu nowego zajęcia. Znajdziemy tu wszystko – od wzorów CV, przez testy predyspozycji zawodowych, porady, jak szukać pracy, aż po ogromną liczbę ofert. Gdzie zaglądać po ogłoszenia o pracę? Z jakich stron warto korzystać?

  • Strona firmowa pracodawcy

Strona firmowa to miejsce do promowania marki pracodawcy. Wiele firm w swojej witrynie umieszcza zakładkę Kariera / Praca / Pracuj z nami. Znajdziesz tam oferty, na które właśnie trwa rekrutacja. Pracodawcy jednak wiedzą, że na ich stronę trafia niewielka liczba kandydatów, dlatego, aby grupa docelowa ogłoszeń była większa, publikują swoje propozycje także w innych miejscach. Najczęściej na portalu pracy.

  • Portal z ofertami pracy

Portal z ogłoszeniami o pracę to strona skupiona całkowicie wokół tematu szukania zatrudnienia. Ogłaszający się na nim pracodawcy stawiają na profesjonalną rekrutację – dzięki takiemu serwisowi mają szansę w krótkim czasie dotrzeć do wielu zainteresowanych kandydatów i łatwo selekcjonować nadesłane CV. Poszukujący pracy mogą w jednym miejscu przeglądać ciekawe ogłoszenia i także za pośrednictwem portalu wysłać swoją aplikację. Jednym z bardziej znanych serwisów rekrutacyjnych jest praca.pl. Na stronie publikowane są codziennie nowe oferty pracy – mamy więc pewność, że będą one zawsze aktualne. Zaletą portalu pracy jest także bezpieczeństwo. Na wielu stronach ogłoszeniowych typu kupię/ sprzedam, a także w mediach społecznościowych ogłaszać może się każdy – nie mamy więc żadnej pewności, że proponujący pracę ma w pełni uczciwe zamiary. Kolejna kwestia to wygoda użytkowania profesjonalnego portalu pracy. Na praca.pl wyszukiwarka ogłoszeń jest wyposażona w filtry – możemy więc zawęzić zakres poszukiwań – wybrać obszar zawodowy, konkretne stanowisko i jeszcze dokładniej – np. opcję pracy zdalnej czy rekrutacji online. Na stronie wyszukać można regionalne oferty pracy – w mieście lub województwie, co jest przydatne jeśli np. myślimy nad migracją zarobkową i szukamy najlepszej opcji. Aby zgłosić swoją kandydaturę, wystarczy założyć konto i wysłać aplikację – szybko, bezpiecznie i bezproblemowo.

  • Firmowe fanpage, branżowe profile w mediach społecznościowych, fora tematyczne

Media społecznościowe i fora to kolejne miejsca, gdzie możesz szukać pracy w internecie. Warto polubić strony, którymi jesteś zainteresowany, ale to źródło ofert traktować jako uzupełniające. Jak zostało wyżej wspomniane, należy też zadbać o swoje bezpieczeństwo – nie wysyłaj CV, jeśli nie masz pewności, że dana firma faktycznie istnieje.

  • Lokalne serwisy ogłoszeniowe

Strony typu kupię/sprzedam także mogą publikować ogłoszenia o pracę. Jeśli szukasz zatrudnienia lokalnie, znasz specyfikę rynku pracy w okolicy, być może znajdziesz tu coś dla siebie. Na internetowych tablicach ogłoszeń, które umożliwiają bezpłatne dodawanie anonsów, musisz zachować czujność. Nie aplikuj na ogłoszenia, w których nie ma nazwy i adresu firmy, jedynie nr telefonu, a także gdy wysokie wynagrodzenie podane w ofercie jest niewspółmierne do żadnych bądź bardzo niskich wymagań wobec kandydatów.

  • Centralna Baza Ofert Pracy

Rejestracja w urzędzie pracy oznacza uzyskanie statusu osoby bezrobotnej, a co za tym idzie, prawo do pobierania zasiłku dla bezrobotnych i korzystania z oferowanych przez PUP form aktywizacji zawodowej. Centralna Baza Ofert Pracy to strona, na której publikowane są oferty pracy, staży i przygotowania zawodowego dorosłych dostępne w urzędach pracy – można na nie aplikować, także bez rejestracji w urzędzie. CBOP jest wspólną bazą, a więc znajdziesz tam oferty z całej Polski i europejskiego rynku pracy.

Jak dopasować CV pod ogłoszenie o pracę?

Pierwszy etap rekrutacji to szybka selekcja nadesłanych aplikacji. Nie ma tu miejsca ani czasu na rozmyślanie, co kandydat miał na myśli, czy rzeczywiście robił już to, czego wymaga się od przyszłego pracownika danej firmy. Rekruter na przejrzenie aplikacji poświęca zaledwie kilka sekund! To dokładnie tak samo, jak z pierwszym wrażeniem, gdy spotykamy kogoś nowego. Dlatego właśnie CV powinno być perfekcyjne i bezbłędne.

Jak sprawić, by rekruter się nim zainteresował? Pomoże dopasowanie CV pod ogłoszenie. Tym bardziej jest to istotne, jeśli np. jednocześnie szukasz wakatu w wykonywanym przez Ciebie zawodzie oraz myślisz o przebranżowieniu się. Wtedy najlepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie dwóch osobnych dokumentów, być może w innej formie – np. tradycyjne CV chronologiczne na stanowiska, na których masz doświadczenie oraz funkcjonalny życiorys – czyli podkreślenie Twoich atutów i  umiejętności. W CV musisz pokazać taki obraz siebie, jakim może być zainteresowany rekruter.

Idealnym rozwiązaniem byłoby każdorazowe edytowanie życiorysu, by uwypuklić te elementy, które wydają się najważniejsze z punktu widzenia pracodawcy. Jeśli szczególnie zależy Ci na pracy w konkretnej firmie, poświęć chwilę czasu i dopasuj swoje CV do oferty wymarzonego pracodawcy. Możesz wtedy w wiadomości mailowej do rekrutera bądź w swoim profilu zawodowym nawiązać bezpośrednio do tego, co było napisane w ogłoszeniu. Jeśli np. firma poszukuje zwinnego social media ninja (czyli po prostu specjalisty ds. mediów społecznościowych), takie słowa wpleć w CV.

Jak sprawić, by życiorys było nieco bardziej uniwersalny, ale wciąż dopasowany do wymagań poszczególnych pracodawców? Na początek przeanalizuj ogłoszenia o pracę. Wygodnie zrobisz to na praca.pl. Wpisz w wyszukiwarkę na tej stronie nazwę stanowiska, które Cię interesuje i przeglądając kolejne oferty, spisuj powtarzające się wymagania. Np. jeśli szukasz pracy jako sprzedawca, z łatwością zauważysz, że w większości ogłoszeń nie pojawia się wymóg posiadania konkretnego wykształcenia, a dla pracodawców najważniejsze są otwartość i komunikatywność, zaangażowanie, wysoka kultura osobista, samodzielność. Jeśli sklep działa np. w galerii w dużym mieście – pojawia się wymóg znajomości języka angielskiego na komunikatywnym poziomie, jeśli to sklep spożywczy – konieczne jest posiadanie książeczki do celów sanitarno-epidemiologicznych.

Masz już doświadczenie w sprzedaży? Sprawdź, jakie obowiązki pojawiają się najczęściej w opisie stanowiska pracy. Podobne – oczywiście zgodnie z prawdą i jeśli wykonywałeś/wykonywałaś je faktycznie – wpisz w swoim CV, w obowiązkach na poprzednich stanowiskach.

Czytając ogłoszenia, zauważysz kolejną ważną sprawę – są one zwięzłe i rzeczowe. Zarówno jeśli chodzi o opis stanowiska, jak i wymagania czy warunki zatrudnienia. Rekruterom zależy na tym, by podkreślić to, co najistotniejsze. Sprecyzowanie oferty pozwala zawęzić grupę docelową. Im dokładniejszy opis, tym bardziej pasujący do profilu kandydaci nadeślą CV.

Miej to na uwadze jako osoba poszukująca pracy! Dobrą taktyką jest stosowanie słów kluczowych – właśnie tych, które znajdują się w ogłoszeniu. Unikaj natomiast przydługich opisów, umieszczania w CV tego, co jest zupełnie niezwiązane ze stanowiskiem, na które aplikujesz.

Pamiętaj także o tym, aby aktualizować CV. Stare zdjęcie czy zainteresowania sprzed lat, o których obecnie już właściwie nie pamiętasz, to zły pomysł.

Na koniec warto też wspomnieć o liście motywacyjnym. Nie zawsze jest on wymagany, ale gdy pracodawca prosi o list, a kandydat tę prośbę zignoruje, najczęściej jest automatycznie zdyskwalifikowany. List pozwala więc pracodawcy w pewien sposób przeprowadzić pierwszą selekcję – osoby, które nie są bardzo zainteresowane pracą, nie poświęcą swojego czasu na przygotowanie dodatkowego dokumentu. Nie warto jednak kopiować z internetu gotowych listów! Takowy nie powie nic o Twojej rzeczywistej motywacji, doświadczeniu i tym, co możesz zaoferować firmie. List powinien być napisany pod ofertę pracy, uzupełniać CV i nawiązywać do niego. Musi pokazać, że jesteś osobą, którą warto zatrudnić.